10 rad jak utrzymać dobre relacje z klientem
Kilka dni temu zadzwonił klient, z którym sprowadzaliśmy w
zeszłym roku nasiona gorczycy białej z Rosji do Polski.
Tak, ja również pomagam
przy operacjach eksportu/importu oraz nawiązywaniu kontaktów biznesowych w
Europie Wschodniej :)
Ucieszyłam się. I nie tylko z powodu kolejnego zamówienia. Ta współpraca jest dla mnie ważnym doświadczeniem oraz potwierdzeniem znanego faktu, że utrzymanie dotychczasowego klienta jest dużo tańsze, niż zdobycie nowego.
W jaki sposób można podtrzymywać (budować) "ciepłe" relacje z obecnymi i byłymi klientami? Przede wszystkim chodzi o to, żeby każdy kontakt z klientem był pozytywny.
Na przykłąd, warto od czasu do czasu przypominać o sobie byłym klientom w mailach lub przez telefon
– ale nie zbyt często! Jaki może być powód? Podzielę się swoim
doświadczeniem :)
📌 Nowa czy aktualizowana oferta – np. w
zeszłym tygodniu przygotowałam nową ofertę tłumaczeniową i rozesłałam klientom, którzy wcześniej raz czy więcej skorzystali z moich usług jako tłumacza lub lektora kursów językowych.
Można również w takim mailu grzecznie zapytać, jak rozwija się dalej temat, w
którym uczestniczyliśmy.
📌 Życzenie świąteczne i podziękowanie za
współpracę. Preferuję zadzwonić, wysłać kartkę lub sms, ponieważ w dni
przedświąteczne do skrzynki e-mail spada sporo takich życzeń.
📌 Czytać o kliencie w mediach społecznościowych i od czasu do czasu komentować lub lajkować jego posty. Również można poprosić jego podpisać się na wasz funpage, żeby nie tracić kontaktu.
📌 Poprosić o referencje – niestety jeśli my sami o tym nie pomyślimy, nikt za nas tego nie zrobi :)
📌 Czytać o kliencie w mediach społecznościowych i od czasu do czasu komentować lub lajkować jego posty. Również można poprosić jego podpisać się na wasz funpage, żeby nie tracić kontaktu.
📌 Poprosić o referencje – niestety jeśli my sami o tym nie pomyślimy, nikt za nas tego nie zrobi :)
📌 Od czasu do czasu okazywać mini-usługę
za darmo lub zaproponować dodatkowy bonus za zamówienie – np. krótka konsultacja na jakiś temat.
📌 Oferować promocje ‘’special for You’’ dla klientów dotychczasowych.
📌 Złożyć życzenia urodzinowe - np. zawsze zapisuję datę urodzin swoich kursantów (oraz ich zainteresowania), kiedy zaczynam współpracę.
📌 Jeśli dzwonimy do klienta, nie czekać dłużej niż przez 3-4 dzwonki. On to doceni i odzwoni później.
📌 Oferować promocje ‘’special for You’’ dla klientów dotychczasowych.
📌 Złożyć życzenia urodzinowe - np. zawsze zapisuję datę urodzin swoich kursantów (oraz ich zainteresowania), kiedy zaczynam współpracę.
📌 Jeśli dzwonimy do klienta, nie czekać dłużej niż przez 3-4 dzwonki. On to doceni i odzwoni później.
📌 Dzielić się wiedzą o rynku, budując pozycje eksperta, najlepiej w formie newslettera. W moim przypadku są to wiadomości na temat eksportu/importu, rejestracji sprowadzonych produktów w Polsce lub w Europie Wschodniej.
📌 Polecać innym produkt/usługę klienta - nic to nas nie kosztuje, a każdemu sprawia przyjemność, kiedy nowy klient przychodzi z polecenia. Ja czasami korzystam z usług swoich klientów lub rozliczam się w ramach barteru: np. jestem klientką salonu piękności, właścicielka którego zamawia u mnie usługi tłumaczenia oraz sprowadzania kosmetyków z Rosji.
A
jakie metody utrzymania/budowania dobrych relacji z klientami stosujecie Wy w swoim biznesie? Napiszcie, proszę, w komentarzach! :)
Widzę na swoim przypadku, że warto postarać się o zadowolenie stałych Klientów. Z tymi nowymi, dopiero co pozyskanymi, też trzeba utrzymywać jak najlepsze relacje, ale te kroki, które wymieniasz, największe efekty dają w przypadku długoterminowych współprac.
OdpowiedzUsuńW punkt! :)
Masz rację, te współprace, o których wspominam, są długoterminowę. Ważne po pierwszej sprzedaży nie tracić kontaktu, a od czasu do czasu przypominać o sobie, wtedy klient przyjdzie znów lub poleci nas komuś innemu.
UsuńŚwietna rady, wszystkie działania, które przedstawiłaś jak najbardziej poprawiają relacje z klientami, bo pokazują, że masz do nich takie "ludzkie" podejście. Nie tylko widzimy w nich partnerów biznesowych, ale też po prostu człowieka, jakimi jesteśmy my. Moja firma ma bardzo wielu kontrahentów i wprowadziliśmy system crm, który pozwolił nam sprawnie zarządzać relacjami między nami, aczkolwiek zawsze przy każdej rozmowie pamiętam o miłym słowie :) tutaj ciekawe informacje o tym systemie https://www.ifirma.pl/system-crm. Pozdrawiam ciepło
OdpowiedzUsuńSystemy CRM takie jak np. https://www.connecto.pl/system-crm-poprawia-relacje-z-klientem/ to bardzo dobre narzędzie, wspomagające każdy nowoczesny biznes. Przede wszystkim CRM ułatwia zarządzanie wszystkimi relacjami z klientem, począwszy od nawiązania kontaktu, aż po jego utrzymywanie na stopie handlowiec – klient. Poza tym system pozwala też w dużym stopniu usprawnić pracę wszystkich pracowników zajmujących się sprawami związanymi z marketingiem firmy.
UsuńOczywiście systemy CRM pozwalają utrzymać dobre relacje z klientami, ale to nie jedyna ich zaleta o czym można poczytać na https://craftware.pl/co-jest-crm-czy-warto-z-niego-korzystac/ . Dzisiejsze rozwiązania naprawdę wiele rzeczy ułatwiają
OdpowiedzUsuńTo prawda, dziś na rynku można znaleźć masę nowoczesnych rozwiązań, które przydają się w prowadzeniu biznesu. Przykładem może być tu oprogramowanie Sendit z którego korzystam przy obsłudze wysyłki w sklepie online. Sendit jest kompleksowym pakietem technologii integracji z przewoźnikami, który można połączyć niemal z każdym sklepem. Przesyłki dostarczane przez kurierów współpracujących z Sendit można obserwować dzięki rozbudowanemu narzędziu do śledzenia https://www.sendit.pl/sledzenie-przesylek/. Integracja sklepu z Sendit może w dużej mierze przyczynić się do obniżenia kosztów przesyłek, a także do usprawnienia wszelkich procesów związanych z wysyłką.
UsuńJa wychodzę z założenia, ze warto korzystać z rozwiązań, jakie daje nam technologia. Sama korzystam z nowoczesnych aplikacji, takich jak te od Crafware https://craftware.pl/oferta/aplikacje-salesforce/ i szczerze mówiąc, na dzień dzisiejszy nie wyobraża sobie z nich zrezygnowac.
OdpowiedzUsuńOczywiście, nowoczesne rozwiązania to klucz do sukcesu. Od siebie polecam rownież usługi firmy https://www.archiwizacjadokumentow.com.pl/ która zapewnia archiwizację dokumentów na najwyższym poziomie. Mają świetne opinie wśród swoich klientów, więc jest to strzał w dziesiątkę i odpowiedni wybór.
OdpowiedzUsuńFajnie napisane. Pozdrawiam i gratuluję.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.
OdpowiedzUsuńBardzo dobry wpis. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńŚwietne porady - dbanie o relacje to podstawa bo lepszy powracający klient niż nowy
OdpowiedzUsuń______________________
https://panasiuk.com.pl/
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńŚwietny tekst! Ja od niedawna mam własną firmę i postanowiłam zainwestować w reklamę w internecie. Chcę nawiazać współpracę z tą agencją marketingową http://kreacjasukcesu.pl. Słyszałam na jej temat wiele pozytywnych opinii.
OdpowiedzUsuńCzasem w takich sytuacjach warto jest skorzystać ze specjalnego, opisanego tutaj http://www.ruszglowa.pl/konsulting-dla-firm-kiedy-warto-na-niego-postawic/ konsultingu dla firm. Polecam wam zapoznać się głębiej z tematem, ponieważ na prawdę warto
OdpowiedzUsuńRelacje z klientem to podstawa
OdpowiedzUsuń__________________________
http://www.ksiegowoscbialystok.pl/
Bardzo ciekawie to zostało opisane.
OdpowiedzUsuńO każdego klienta trzeba dbać, o tych kluczowych tym bardziej:) Warto pomyśleć i o innych rynkach, nie tylko o krajowym, u mnie się to sprawdziło. Wiadomo, że tu dochodzą nowe dokumenty, formalności, ale może to się opłacić. Na stronie ccrw.pl można znaleźć firmę od certyfikacji na Rosje.
OdpowiedzUsuńAkurat na tych rzeczach ja się nie zna, ale myślę, że jestem bardzo świadomym klientem. Tym bardziej, że na bieżąco czytuję wpisy w https://smartix.pl/ więc wiem co jest na topie.
OdpowiedzUsuńDoskonałe rady
OdpowiedzUsuń________________________
https://www.abinoclegi.pl/noclegi-pracownicze-gliwice.html
Każda firma to wyzwanie oczywiście i trzeba temu sprostać. Szukajcie automatyzacji, optymalizacji procesów. Zobaczcie sobie tak firmę http://serwerpoczty.pl i ich serwer poczty.
OdpowiedzUsuńFaktycznie dobre relacje z naszymi klientami również w sklepie internetowym mają całkiem spory wpływ. Jak jeszcze czytałam na stronie https://push-ad.com/blog/jak-odzyskiwac-porzucone-koszyki-za-pomoca-narzedzi-do-marketing-automation/ to także ważnym jest aby wiedzieć jak analizować porzucone koszyki.
OdpowiedzUsuńChciałbym Wam polecić strone https://www.futurecapital.pl/ , na której znajdziecie ofertę firmy Future Capital. Dzięki ich pomocy możecie uzyskać pożyczke dla przedsiębiorcy lub może zainwestować w kogoś pomysł na biznes.
OdpowiedzUsuńSuper przydatny wpis!
OdpowiedzUsuńPolecam Allegro :)
Pozycjonowanie allegro polecam zapoznać się z poniższą ofertą tutaj https://www.scorise.com/pl/pozycjonowanie-allegro/
Warto korzystać z pozycjonowania bo to zwiększy Twoją sprzedaż .
Bardzo dobre porady i wskazówki. Ogólnie, jak chcecie odpowiednio zadbać o klienta, to sporo można zdziałać też odpowiednim oprogramowaniem. Chociażby comarch dms https://zetorzeszow.pl/promocja_comarch_erp/ to system, który przyczynia się do poprawy obsługi klienta, ale również korzystnie wpływa na różne inne płaszczyzny firmy.
OdpowiedzUsuńOdpowiednia reklama to podstawa! Tutaj https://greenparrot.pl/nasza-oferta/pozycjonowanie-stron-internetowych/warszawa/ znajdziecie firmę zajmującą się m.in pozycjonowaniem. Może wam pomóc w dotarciu do nowych klientów. Ja jestem zdania, że reklama w sieci jest najskuteczniejsza.
OdpowiedzUsuńIstnieje wiele możliwości jak kombinować się z klientem. Trzeba o to dbać. Warto czytać porady https://porady123.pl/ w tym temacie i innych.
OdpowiedzUsuńTwój wpis to inspirujące doświadczenie. Mistrzowsko przedstawiona tematyka i styl pisania. Chętnie sięgam po kolejne teksty na Twoim blogu. https://www.bank-ranking.pl/ranking-kont-osobistych
OdpowiedzUsuńBardzo dobry wpis! http://nabiznes.pl/
OdpowiedzUsuńDobra komunikacja z klientem w biznesie to podstawa, więc o te relacje trzeba właściwie dbać. Często dostępne są również szkolenia, które takiej komunikacji dotyczą. Jeśli chcecie dowiedzieć się czegoś więcej na temat biznesu i finansów, to zerknijcie na stronę https://businesswithoutlimits.pl/ . To zawsze dobra pomoc.
OdpowiedzUsuńJeśli pracownik jest odpowiednio przygotowany do pracy to poradzi sobie z każdym klientem. Dlatego ważne jest aby już na etapie rekrutacji te osoby do pracy dobrze werbować. Pomoże w tym narzędzie od https://extended.tools/extended-disc-analiza-indywidualna/. Taka analiza pozwala ocenić mocne i słabe strony pracownika, jego zalety, to co go motywuje do pracy, na ile nadaje się do wykonywania obowiązków na danym stanowisku.
OdpowiedzUsuń