Obiecanki cacanki czyli Dla czego nie warto bawić się w działalność nierejestrowaną


Kiedy jeszcze ponad pół roku temu zaczęłam drążyć temat rozpoczęcia działalności gospodarczej i startowałam z autorskim projektem „Żorzanka w biznesie”, nie wiedziałam, że od 30 kwietnia 2018 roku, z wejściem w życie pakietu ustaw „Konstytucja Biznesu”, pojawiła się możliwość prowadzenia działalności gospodarczej nierejestrowanej (господарської нереєстрованої діяльності -ukr.) lub nieewidencjonowanej - czyli biznesu na próbę.
Jeśli pomyśleliście, że biznes bez rejestracji to super możliwość, muszę Was rozczarować. Przynajmniej jeszcze nie teraz. Ale po kolei. 
Na swoim przykładzie pokażę, dla czego z tym rodzajem działalności lepiej zaczekać na wyniki roku podatkowego, czyli tak orientacyjnie do maja 2019 J
KTO MOŻE PROWADZIĆ DZIAŁALNOŚĆ NIEREJESTROWANĄ
Czy obcokrajowiec może prowadzić działalność nierejestrowaną? Oczywiście, jeśli może prowadzić działalność gospodarczą w ogóle. Kto ma takie prawo, można poczytać tutaj.
W moim przypadku tym niezbędnym warunkiem jest posiadanie "zezwolenia na pobyt czasowy, udzielony w związku z małżeństwem zawartym z obywatelem polskim zamieszkałym na terytorium RP". Lećmy dalej.

WARUNKI PODJĘCIA DZIAŁALNOŚCI NIEREJESTROWANEJ
1) przychód miesięczny nie może przekraczać 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę, czyli 1050 zł brutto, a od stycznia 2019 roku – 1125 zł brutto.
Jeśli przekroczy, w trakcie 7 dni trzeba będzie zarejestrować firmę w CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej – Центральний реєстр і інформації про господарську діяльність). 
2) brak wykonywania działalności gospodarczej przez ostatnie 5 lat
3) działalność nierejestrowana nie powinna wymagać uzyskania koncesji (концесії), pozwoleń (дозволів) i licencji (ліцензії).
FAKTUROWANIE
Fakturę można stworzyć samodzielnie lub z pomocą specjalnych serwisów. Polecam Fakturowo. Ja wybieram opcję "Faktura uproszczona", "zwolnienie z VAT". Zgodnie z prawem, faktury powinny być ponumerowane po kolei, ewidencje można prowadzić nawet w zeszycie.

PODATKI I ROZLICZENIE
Działalność nierejestrowana nie wymaga posiadania REGON-u, NIP-u, kasy fiskalnej, konta bankowego ani prowadzenia księgowości. Ustawa mówi, że spłacamy tylko podatek dochodowy, czyli 18% - tak jak na umowie o dzieło. W rocznym zeznaniu PIT-36 (Податковому річному звіті) – nie PIT-37! - musimy wykazać ten dochód w części “Inne źródła”. Jeśli otrzymujecie zwrot na dziecko, to ten zwrot będzie pomniejszony o kwotę podatku, jeśli nie - musicie dopłacić.
To jeszcze nie wszystko. Trzeba być ostrożnym, żeby nie wpaść w podatek VAT – inaczej to już się nie opłaca (18% dochodowego + 23% VAT = 41%, na umowie zlecenia mamy ok 32% przy zapłaceniu wszystkich możliwych podatków, jeśli osoba nie jest zatrudniona na umowie o pracy), i później musimy co miesiąc składać deklaracje do Urzędu skarbowego (Податкової). A my przecież tego nie chcemy, chcemy, żeby było łatwo. Przynajmniej ja widzę w tym sens istnienia czegoś takiego, jak działalność nierejestrowana.
Ponieważ ja akurat nadaję usługi, musimy sprecyzować, jakie usługi nie są zwolnieni z VAT. Art. 113 ust. 13 Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników, świadczących usługi: prawnicze, w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego, jubilerskie;
W moim przypadku chodziło o usługę „pośrednictwo w pozyskiwaniu dostawców/partnerów zagranicznych”. Nie jest to konsultacją, ponieważ nie konsultowałam, jak to zrobić, a badałam rynek zagraniczny (Europa Wschodnia), poszukiwałam potencjalnych partnerów biznesowych/dostawców dla polskich przedsiębiorców dla późniejszego ewentualnie wsparcia przy imporcie-eksporcie.
Co ważne! Nie możemy w umowie upominać konsultacji, doradztwo, a wystawić fakturę za pośrednictwo. Oprócz tego, umowa musi być prawidłowo sformułowana i jasno określać, że będzie rozliczana w ramach działalności nierejestrowanej.
Również są sprzeczne opinie, że doradztwo nie jest to samo, co konsultacja... 
Źródło: Internet

Wracając do podatków. Zgodnie z zasadami działalności nierejestrowanej, składki do ZUS (Zakład ubezpieczeń społecznych - Управління соціального страхування) nie płacimy. Jednak! Pojawiła się interpretacja, ze firma, która korzysta z usług firmy nierejestrowanej, powinna zapłacić składki, jak od umowy zlecenie, czyli +18% od kwoty brutto na umowie… Z rządu nikt nie zaprzeczył, bo nie przewidzieli tego i nie uwzględnili, pisząc ustawę. A ZUS to może wykorzystać, żeby dostać składki – taka opinia moich znajomych prawników i księgowych. I jeszcze dokładnie nie wiadomo, jak to rozliczyć. Obiecanki cacanki...

Jak widzimy, pierwotnie działalność nierejestrowana opłacała by się w przypadku, jeśli to, co robimy, nie wpisuje się w formułowanie „umowy o dzieło”, ale chcemy zapłacić jak najmniej podatku – tylko dochodowy (oczywiście przy dotrzymaniu wszystkich niezbędnych warunków). Natomiast mamy do czynienie z czymś, co było „napisane na kolanie”.
Po uwzględnieniu wszystkich „za” i „przeciw” postanowiłam wstrzymać się z działalnością nierejestrowaną, dopóki sytuacja się nie wyklaruje, i dalej podpisywać umowy zlecenia. Nie chcę być ofiarą eksperymentów urzędników! J

Jestem ciekawa Waszego doświadczenia w ramach działalności nierejestrowanej, piszcie w komentarzach, co myślicie?

Komentarze

  1. Wpis bardzo ciekawy jednak po pełne wyjaśnienie tego procesu jak i oczywiście pomoc prawną zgłosiłbym się na miejscu przedsiębiorcy do tego typu kancelarii https://www.tgc.eu która w takich zagadnieniach się specjalizuje.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

40 сервисов для мониторинга отзывов о компании в онлайн и традиционных медиа

5 онлайнових сервісів-помічників у вивченні польської мови + БОНУС

5 błędów w wymawianiu rosyjskich słówek, które «выдадут вас с головой»